Mednarodni posvet Poly5 “Orodja za policentrični razvoj”
Ali lahko večji prometni projekti postanejo lokalna razvojna priložnost za območje Alp?
V sredo, 16. oktobra 2013 je na Fakulteti za arhitekturo v Ljubljani potekal javni mednarodni posvet »Orodja za policentrični razvoj«. Dogodek je v okviru evropskega projekta POLY5 organizirala Regionalna razvojna agencija Ljubljanske urbane regije (RRA LUR) s pomočjo Fakultete za arhitekturo, ki ga je gostila v svojih prostorih. Tema posveta se je vrtela okoli vpliva velike prometne infrastrukture, natančneje V. prometnega koridorja, na dostopnost, konkurenčnost in ohranjanje okolja na območju Alp.
Projekt Poly5 naslavlja problem marginalizacije alpskih območij s strani velikih infrastrukturnih projektov, pri čemer se še posebej ukvarja z integracijo sredozemskega koridorja (nekdanji V. koridor). Cilj projekta je omogočiti gorskim in drugim območjem, da izkoristijo prednosti velikih prometnih projektov, namesto da zgolj trpijo njihove nezaželene okoljske in družbene posledice. Mednarodni projekt vodi Pokrajina Torino, pri njem pa sodelujejo še Dežela Benečija, Pokrajina Gorica, Občina Šempeter-Vrtojba, Univerza v Vidmu, Univerza v Muenchnu, Tehnična univerza na Dunaju, Departma Savoie in združenje Transpadana.
Pomemben del projekta je namenjen razvoju zbirke orodij za policentrični razvoj, s katerimi je mogoče podpirati načrtovanje, umeščanje in izvedbo velikih prometnih koridorjev. Tako zastavljena zbirka omogoča prilagojene rešitve, namenjene lokalnim in drugim odločevalcem, za lažje spopadanje z velikimi prometnimi projekti.
V prvem delu posveta je bil predstavljen okvir za strateško in izvedbeno načrtovanje na regionalni ravni, pri čemer je bil še posebej izpostavljen manjkajoči regionalni nivo odločanja in upravljanja. Po besedah Mateja Gojčiča, namestnika RRA LUR, je Ljubljanska urbana regija statistična in razvojna regija brez odločevalske moči in lastnih regionalnih sredstev. Prof. Peter Gabrijelčič, dekan Fakultete za arhitekturo, pa je opozoril, da mora biti prometna infrastruktura tudi oblikovalski izziv in da lahko postane simbol kulturne podobe nekega kraja. V zaključku sklopa so bili predstavljeni aktualni prometni projekti v Ljubljanski urbani regiji, med katerimi je ključen projekt P+R.
V drugem delu posveta so partnerji projekta Poly5 predstavili konkretna orodja, ki jih uporabljajo v procesih načrtovanja, razvoja in izvedbe velikih prometnih projektov: študije, analize in strategije, različna participativna orodja, kot so delavnice in vprašalniki ter celo normativne rešitve.
Posvet se je zaključil s komentarjem prof. Sandra Fabbra, iz Univerze v Vidmu, da je trenutna svetovna kriza dober vzrok za ponovno preveritev evropskih infrastrukturnih in prometnih scenarijev.