SmartMOVE na odru zaključnega dogodka Norveškega finančnega mehanizma in FM EGP 2014-2021
V Ljubljani je 16. oktobra 2024 potekala zaključna konferenca Norveškega finančnega mehanizma in Finančnega mehanizma Evropskega gospodarskega prostora (EGP) 2014–2021 v Sloveniji, ki je osvetlila številne aktivnosti in projekte, ki so se izvajali v tem obdobju in so prispevali h ključnima ciljema finančnih mehanizmov, zmanjšanju gospodarskih in socialnih razlik v EGP in krepitvi bilateralnih odnosov med Norveško, Islandijo in Lihtenštajnom kot državami donatoricami in Slovenijo kot upravičenko.
V obdobju 2014–2021 je bilo Sloveniji skupno dodeljenih 37,7 milijona evrov. Uvodoma je navzoče nagovoril minister za kohezijo in regionalni razvoj, dr. Aleksander Jevšek in izpostavil, da ima sodelovanje z državami donatoricami že dvajsetletno tradicijo in se aktivno nadaljuje, Slovenija pa v naslednji perspektivi pričakuje znatno višji znesek skladov. Z 41 izvedenimi projekti v tej perspektivi v okviru vseh treh programov, katerega nosilec je ministrstvo – Izobraževanje – krepitev človeških virov, Blaženje podnebnih sprememb in prilagajanje nanje in Sklad za bilateralne odnose – je sodelovalo kar 229 slovenskih in tujih partnerjev, kar je gotovo pripomoglo k razvoju in izboljšanju kakovosti življenja v različnih delih Slovenije. Nadaljeval je namestnik veleposlanika Veleposlaništva Kraljevine Norveške v Budimpešti, ki je pristojno za Slovenijo, Herman Baskår in izrazil izjemno zadovoljstvo z delom, ki so ga spremljali v Sloveniji ter pohvalil učinkovito in dobro opravljeno delo vseh vpletenih.
Predstavljenih je bilo 20 navdihujočih projektov, med njimi tudi SmartMOVE: Pametne rešitve za trajnostno mobilnost, ki smo ga vodili na Regionalni razvojni agenciji Ljubljanske urbane regije. Klemen Gostič, vodja projekta na RRA LUR je izpostavil ključne dosežke projekta, vključno z dvema pomembnima inovacijama, ki smo jih pilotno preizkusili v okviru projekta. 300 oseb smo kar tri mesece s kombiji prevažali iz občin, severno od Ljubljane, na njihovo delovno mesto na območju UKC ali BTC in nazaj domov, ob uri, ki so jo sami izbrali. Večina je bila nad dinamičnimi skupinskimi prevozi navdušena in bi si želeli, da bi prevozi trajno zaživeli. Pod taktirko Inštituta Jožef Štefan je bilo izdelano tudi enostavno, a dovršeno orodje za spodbujanje trajnostne mobilnosti zaposlenih v podjetjih, t.i. mobilnostni certifikat, za katerega so podjetja izkazala veliko zanimanja. Niz zakonodajnih sprememb na lokalni, regionalni in nacionalni ravni, ki bi korenito izboljšale možnosti napredka trajnostne mobilnosti v državi, je bil povzet v političnih priporočilih CER Partnerstva za trajnostno gospodarstvo. Vrsta jih je bila upoštevana pri pripravi Načrta za okrevanje in odpornost, številne pa bodo predstavljale izhodišča pri pripravi Regionalne celostne prometne strategije LUR, s pripravo katere začenjamo na RRA LUR v letu 2025. Pohvalil je skladno sodelovanje vseh partnerjev, poleg navedenih še Inštituta za politike prostora IPoP, Ljubljanskega urbanističnega inštituta, Združenja delodajalcev Slovenije, GoOpti in Norveškega raziskovalnega Inštituta ter izpostavil upanje za nadaljnjo podporo projektov, ki korenito spreminjajo potovalne navade in prispevajo k čistejšemu okolju.