(So)mobilnost v LUR
Kot vse evropske regije, se tudi Ljubljanska urbana regija sooča z vztrajnim naraščanjem motornega prometa, predvsem zaradi dnevnih migracij, ki so posledica razpršene poseljenosti in centralizacije. Da bi ublažila nadaljnjo rast in omogočila razvoj še kakovostnejšega javnega prostora, se je regija zavezala pospešenemu razvoju trajnostne mobilnosti. Velik potencial za spremembo je v razvoju e-kolesarjenja in različnih praks somobilnosti, ki jih Regionalna razvojna agencija Ljubljanske urbane regije (RRA LUR) trenutno raziskuje v okviru projekta SMAPE.
Trajnostna mobilnost si prizadeva za učinkovito, pravično in okolju prijazno mobilnost. Temelji na hoji, kolesarjenju, javnem prevozu in somobilnosti, kar v prvi vrsti zahteva celostno prometno načrtovanje. RRA LUR, ki povezuje 25 občin, bo prihodnje leto pripravila Celostno prometno strategijo LUR in nadgradila tisto iz leta 2019, obenem pa tudi prvi Regionalni prostorski plan LUR, kar pomeni, da bosta prometno in prostorsko načrtovanje naposled potekala celostno in skladno.
RRA LUR sodeluje tudi v projektu SMAPE, v katerem si s partnerji iz Nemčije, Italije, Romunije, Grčije in Belgije izmenjuje izkušnje s področja somobilnosti. Cilj je spodbuditi nastanek novih oblik t. i. prevozov po potrebi v lokalnih okoljih, od souporabe avtomobilov in (e-)koles do prevozov na zahtevo in drugih oblik sopotništva.
Glede na trend rasti uporabnikov e-koles v regiji in potenciale e-kolesarjenja tudi za dnevne delovne migracije, je RRA LUR pozvala občine k razvoju in vlaganju v enotni sistem javne izposoje e-koles, ki so idejo močno podprle. Pilotno ga je v okviru evropskega projekta SmartMOVE že uvedla v občini Medvode (na sliki), v kratkem pa bo uveden še v najmanj treh občinah LUR. Zatem bo postopno širjen glede na povpraševanje, uporabo in pridobivanje dodatnih sredstev. Sistem bo deloval z enotnim informacijskim in plačilnim sistemom in omogočal izposojo tudi z mestno kartico Urbana.
Projekt bo izboljšal mestno infrastrukturo, povezoval obrobja z mestnim središčem, olajšal dostopnost P+R, kar bo prispevalo k zmanjšanju uporabe osebnih avtomobilov, prebivalcem pa omogočil aktivnejšo mobilnost.
Napredek somobilnosti v regiji bo predstavljen tudi partnerjem projekta SMAPE, saj bo jeseni RRA LUR gostila prvo od petih projektnih poletnih akademij. Vzpodbuden primer uvedbe javnega sistema e-koles pa je na bilateralnem srečanju naši regiji že predstavila belgijska transportna regija Antwerpen, ki je že v prvem letu od vzpostavitve sistema naštela kar 29.000 uporabnikov.