Občina Ljubljanske urbane regije Domžale prejela nagrado za najbolj aktivno veliko občino v kampanji Evropskega tedna mobilnosti 2025
Mestna občina Kranj je v četrtek, 27. novembra, gostila 9. Nacionalno konferenco o celostnem prometnem načrtovanju, ki jo je organiziralo Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo. Strokovna razprava o pripravi državne celostne prometne strategije (DCPS) se je zaključila s podelitvijo nagrad Evropskega tedna mobilnosti 2025. Med 137 sodelujočimi občinami je nagrado v kategoriji velikih občin prejela občina Domžale iz Ljubljanske urbane regije. Med srednje velikimi občinami je priznanje prejela občina Škofja Loka, v kategoriji malih občin Muta, nagrado »Posebna omemba« pa občina Dolenjske Toplice.
Osrednja tema konference je bila priprava nove državne celostne prometne strategije (DCPS), ki bo postala osrednji strateški dokument države na področju prometa, prometne infrastrukture ter upravljanja mobilnosti. Domači strokovnjaki so predstavili ključne vsebine in izzive sodobnega prometnega sistema, povezane s pripravo strategije.
Uvodni nagovor je podal državni sekretar Uroš Vajgl z Ministrstva za okolje, podnebje in energijo. Poudaril je, da mora biti prometni sistem oblikovan po meri ljudi, saj promet ni zgolj premikanje, temveč odraža kakovost načrtovanja, dolgoročno blaginjo in razvoj države. DCPS tako ne bo obravnavala samo infrastrukture, temveč tudi dostop do storitev, konkurenčnost gospodarstva ter enakopravne prometne povezave po vsej državi. Promet je tesno prepleten s prostorom, gospodarstvom, zdravjem in tehnologijo, zato zahteva usklajeno delovanje države, regij in občin. Prihodnji prometni sistem pa bo moral upoštevati tudi energetski prehod in zahteve podnebne odpornosti, zato je nujno tesno sodelovanje prometnega, energetskega in prostorskega sektorja.
Župan Mestne občine Kranj, Matjaž Rakovec, je predstavil dosežke Kranja kot enega izmed mest misije 100 podnebno nevtralnih in pametnih mest do leta 2030. Izpostavil je elektrifikacijo avtobusnega prometa, sistem izposoje koles, lastno proizvodnjo energije iz sončnih elektrarn ter razvoj rešitev na področju vodikove mobilnosti. Dodal je, da Kranj mobilnost razvija v tesnem sodelovanju z deležniki in skladno z zeleno ter modro urbano strategijo.
Predstavniki PNZ svetovanje projektiranje d. o. o. so predstavili analizo izvajanja prometnih strategij iz preteklih let, ki kaže napredek predvsem pri vlaganjih v železniško infrastrukturo, javni potniški promet in kolesarjenje. Izzivi ostajajo na področju prostorskega umeščanja kompleksnih projektov ter pri obvladovanju rasti osebnega in tovornega prometa.
Smer razvoja javnega potniškega prometa je predstavil tudi direktor DUJPP, Miran Sečki, ki je poudaril, da mora železniški promet postati hrbtenica javnega potniškega prometa. Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo je predstavilo novo digitalno platformo DIPSIIP za pregledno spremljanje izvajanja prometne strategije in ključnih investicij.
Aša Rogelj z Ministrstva za naravne vire in prostor ter dr. Liljana Jankovič Grobelšek z Urbanističnega inštituta RS sta poudarili, da Strategija prostorskega razvoja Slovenije do leta 2050 (SPRS50) predstavlja ključno izhodišče za pripravo DCPS, saj določa koncept prostorskega razvoja države in usmeritve tudi na področju prometa. Ministrstvo je letos pričelo s pripravo zasnove novega Prostorskega plana Slovenije, ki bo pospešil prostorske postopke, omogočil učinkovitejše umeščanje razvojnih projektov ter podpiral podnebno odporno načrtovanje prostora in prometne infrastrukture.
Na konferenci so podelili tudi nagrade za najbolj uspešne programe Evropskega tedna mobilnosti 2025. Med velikimi občinami je zmagala občina Domžale, ki je letos izstopala z izjemno raznolikostjo aktivnosti, močno vključenostjo javnosti in široko mrežo partnerstev s šolami, vrtci, društvi in lokalnimi organizacijami. Občina je pomembne premike dosegla tudi z razvojem novih linij javnega prevoza, uvedbo minibusa Domžalček ter stalno promocijo sistema izposoje koles DBajk. Posebej so izstopali primeri dobrih praks osnovnih šol, aktivno vključevanje mladih v video natečaje ter simbolno oživljanje javnega prostora z »Zelenim dnevom v Domžalah«. Poseben poudarek so namenili tudi ranljivim skupinam, med drugim s pilotnim projektom prilagojenih koles za starejše in osebe z ovirami. S celostnim pristopom v Domžalah trajnostno mobilnost vse bolj umeščajo v dolgoročno vizijo in kulturo vsakdanjega življenja.
Ob prejemu nagrade je lokalna koordinatorica ETM Občine Domžale, Annemarie Culetto, poudarila:
»Nagrada, ki smo jo prejeli, nam pomeni pomembno priznanje za ves trud, vložen v pripravo aktivnosti v sklopu Evropskega tedna mobilnosti ter za izvajanje in promocijo trajnostne mobilnosti in načina življenja nasploh. Potrjuje, da lahko dosežemo odlične rezultate, ko združimo moči, si razdelimo odgovornosti in vsak izpelje svoj del nalog. Letos smo se pri organizaciji povezale štiri sodelavke z različnih oddelkov Občine Domžale, kar je prispevalo k še večjemu uspehu dogodkov ter k večji prepoznavnosti tako v lokalnem kot nacionalnem okolju. K sodelovanju smo povabile tudi šole, vrtce in druge organizacije, ki že vrsto let aktivno promovirajo trajnostno mobilnost. Pravočasno načrtovanje, sodelovanje in odprtost za nove ideje so ključ do uspeha. Nagrada pa nam je hkrati zaveza, da ostanemo vsaj tako dobri – če ne še boljši.«